Powered By Blogger

Monday, April 8, 2013

muhasabah diri

asslammualaikum wahai para sahabat rakan handai sekalian..
hari ini ana (ain) ingin berkongsi satu situasi di mana ianya berlaku di sekeliling kita dan sentiasa berlaku di antara kita. Ia juga pernah berlaku pada ana. Ana  juga pasti ia pernah berlaku pada kehidupan sekalian.

Kita selalu memperkecilkan orang lain tanpa kita sedari. Contohnye, bile seseorang rakan kite yg bekerja sebagai pekerja biase di salah sebuah pasar raya dan pekerjaan itu bukanlah dalam bidang yang sesuai utk dirinya sbb dirinya mengambil jurusan kulinari di kolej, maka secara di diam ataupon scare terbuke, kite akan kate "alamak ai, tak sesuai r kje camni, ko jurusan lain, tak mencabar langsung la..buat rugi ko blja tp ko kje camni, nnti bukan de pengalaman bkrje pon.."

Dalam situasi macam ni, septutnye kite xboleh perlekehkan seseorang...kite tak tahu apa yang berlaku pada kehidupan dia, kite tak tahu keadaan die, dan kite pon x lah serapat yang mungkin nak komen atau kondem orang macam tuh. Mungkin die bekerja kerana die punya masalah kesihatan yang hanya boleh buat kerja secara ringan2 sahaja dan dalam masa yang same die perlukan wang utk menyara hidupnya. Kite jugak perlu berfikiran terbuka dan jangan berada di takuk lama atau duduk di bawah tempurung dengan hanya memberi pandangan negatif dan tidak membina. Sepatutnya kita beri die semangat yang membina. Dan kite perlu set pada mind kita bahwa tak semestinya kerja dekat tempat seperti itu, die tidak akan berjaya.

Tapi itulah, manusia ni mane ade yang sempurna...semuanya ade silap dan salah. Sama ada sedar ataupon tidak...Yang rase dirinya betul pon belom tentu semua tentang dirinya betul...kadang2 ape yang di cakapkan itu betul, tetapi perangai, sikap, cara bersosial tu salah. Jadi ape yang perlu di buat skrang, muhasabah diri..ingt beringat antara satu sama lain. Aku jugak bukan manusia sempurna, tapi hari demi hari ak cube baiki diri ni. Begitu jugak kawan2.

ikhlas dari sahabat untuk sahabat.  

:)


No comments: